Vertaisryhmät 

11.10.2022

Vertaisarviointiryhmät kirjallisuusterapiaopinnoissa ovat nyt puolessa välissä.

Olen ollut into pinkeänä siitä, että olen saanut kokea ja nähdä erilaisia tapoja ohjata, innostaa ja osallistaa. Helmeä on ollut myös se, että kun on saanut olla toisen ohjattavana on saanut "vallattomasti" vain heittäytyä. Tehdä niin kuin käsketään, toimia toisen antamien ohjeiden mukaan ja luottaa siihen, että toinen aikatauluttaa ja kellottaa.

Samaan aikaan olen peilannut toisen tekemistä omaan tekemiseeni. Jokaisesta ohjaussessiosta on pitänyt opiskelijakaverille antaa myös palautetta. Yllättävän hyvin arviointi ja heittäytyminen ovat kulkeneet käsi kädessä. Kumpikaan ei ole vienyt toiselta tilaa.

Ohjausharjoitteluiden jälkeen olen käynyt itseni kanssa keskustelua siitä, että mikä mahtaa olla se oma tapani, itselleni luontaista, mitä voisin kehittää omassa ohjaamisessani, minkälaisia uusia ideoita olen saanut ja minkä pohtimista voisin vielä ehkä jatkojalostaa. 

Tässä omaan oivalluksen käsilaukkuuni kirjoitussessioiden ohjaamisesta joitakin merkintöjä muistiin:

- Pienet jumppajutut ovat tosi jees kirjoittamisenkin välissä.
- Joskus kannattaa miettiä kuinka syvälle omassa pohdinnassa menee -> voi mainita
- Runojen tekeminen tiivistämisen keinona on aika mahtava juttu!
- Niin paljon ohjatusta kirjoittamisesta saa, kuin siihen vain haluaa heittäytyä ja uskaltautua.
- Harjoituksissa voi aina pitää itse omat rajansa.
- Jos puhetta on paljon, puhetta voi myös kellottaa
- Oman historian kanssa neuvotteleminen on mielenkiintoista.
- Opettamisen ja ohjaamisen suhde -> kohderyhmän merkitys
- Ajankäyttö on tärkeää -> ei kiireen tuntua.
- Uskon kovasti paljon meditatiiviseen kirjoittamiseen ja sen voimaan.
- Kuuntelemista ei sovi koskaan vähätellä -> toisten kokemusten kuuleminen on jopa tärkeämpää kuin oman kokemuksen jakaminen.
- Osallistujien vireystilan havainnointi ja sen mukaan toimiminen.
- Videot, musiikki, tarinat, kuvat, keskustelu, monimediaisuus kirjoittamisen rinnalla.
- Minkälaista tekstiä voi/kannattaa kirjoittaa tunnekuohussa?
- Eri aistikanavien käyttö -> joku aisti jätetään pois, muut vahvistuu.
- Tekniikka, ohjeet, ajankäyttö
- Prosesseissa voi käyttää myös ennakkotehtäviä ja/tai välitehtäviä -> prosessi jatkuu
- Kirjoittaa voi terapeuttisesti vaikka ei olisi mitään ongelmia. Kirjoittaa voi jotakin varten tai luottaa vain siihen, että jotain mielenkiintoista ilmaantuu.
- Tarkan havainnoinnin harjoittelu -> todella tarpeellista, harjoittaa myös keskittymiskykyä ja läsnäoloa.

© 2022 Terhi Lavonen. Tehdaskatu 6, 24100 SALO. Kaikki oikeudet pidätetään.
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi!